Dostojanstvo žena i sv. Ivan Pavao II.

Odakle dostojanstvo žena izniče i što nam priroda može reći o njezinom statusu i pozivu u ovom svijetu? Pročitajte u nastavku.

2782

Ovo što slijedi djelo je oca Michaela Parisa. Problemi koje je nedavno  feminizam donio kako ženama, tako i muškarcima, neće biti riješeni ako objeručke prihvatimo moderna zadovoljstva niti ako satove vratimo unazad. Štoviše, Ivan Pavao II. piše kako svijet treba objašnjenje dostojanstva ženstvenosti i onoga kako njezina promjenjiva uloga mijenja društvo u pozitivnom smislu. Zaključio je otac Mike u Mulieris Dignitatem (MD).

Položaj žena i kolektivna svijest o njihovoj ulozi u zapadnom društvu se brzo razvila zadnjih stotinu godina. Mnogo ljudi danas ne može ni pokušati zamisliti život u mjestu gdje žene ne bi mogle glasati ili gdje bi bile zakonski smatrane vlasništvom supruga ili oca. Međutim ovo je bila svakodnevica do sredine dvadesetog stoljeća. Romani poput  Anne Veronica (H. G. Wells) prikazuju pojavu nove žene, one koja želi slomiti zakone društva i prodrijeti na novu stazu emancipacije. Nažalost, uz ovu zakonitu želju za većom slobodom i prihvaćanjem u društvu, pojavile su se  druge, ne tako dobronamjerne kulture mišljenja, koje su uzrokovale pomutnju u statusu žena i njihovom iskonskom dostojanstvu.

Pokušavajući pomoći ženama, mislioci poput Margaret Sanger, osnivačice američkog pokreta kontrole rađanja, koji je kasnije postao Planned Parenthood (Planirano roditeljstvo), i Simone de Bouvier, velike zagovornice legalnog pobačaja i ukidanja tradicionalne obitelji, su  zapravo donijele ženama neizrecivu bol. Sada kada su žene daleko od toga da budu „oslobođene“, one su više robinje muškaraca koji ih mogu koristiti za seksualno zadovoljavanje bez imalo poštovanja prema njihovoj ulozi davateljica života i posljedično djece.

Muškarac se više ne treba osjećati odgovornim kada njegova partnerica začne dijete. On može jednostavno odbiti poduprijeti je i emocionalno je natjerati da ubije vlastitog sina ili vlastitu kćer. Smatra se da muškarac više ne treba preuzeti odgovornost prema kojoj seks može voditi i uistinu vodi k novom životu. On jednostavno ostavlja tu odgovornost ženi da  „preuzme brigu oko problema“ i koristi opasne kancerogene pilule koje mogu uzrokovati spontani pobačaj i uzrokovati poremećaje u njezinom tijelu.

Je li ovo odgovor na aktualne probleme oko vraćanja sata unazad, stavljanja žena u obuzdavajuće haljine, oduzimanja njihova statusa i stavljanja njih samih pod zakon supruga ili oca kako bi ih se zaštitilo? Ne, kaže sv. Ivan Pavao II. Žene su napredovale i to se treba cijeniti. Ono što sada treba je objašnjenje onoga odakle dostojanstvo žena izniče i što nam priroda može reći o njezinom statusu i pozivu u ovom svijetu.

Dostojanstvo žena je postala centralna točka i briga ovog Pape

Sv. Ivan Pavao II. je uvijek imao veliko obožavanje i ljubav za žene počevši od svojih bliskih prijateljica s kojima je surađivao do mnogih žena koje je susretao i savjetovao kao pastor i biskup  u svojoj rodnoj zemlji. Osim ovih, imao je jednu ženu u svojemu životu koja je obojila svaku njegovu poduzetu radnju. Ova žena mu je bila stalni partner u životu i on joj se obraćao u svemu te tražio njezinu pomoć u svim potrebama. Bila je danonoćno uz njega. Ova žena u njegovom životu je bila Majka Božja, Marija iz Nazareta. Dostojanstvo žena je postala centralna točka i briga ovog Pape upravo iz  njegovog dubokog promišljanja o njoj.

U svojem velikom naučnom djelu iz 1988., „Mulieris Dignitatem. O dostojanstvu i pozivu žena.“, sv. Ivan Pavao II. iznosi neke od svojih viđenja o ovoj temi. Počevši izjavom iz završne poruke drugog Vatikanskog Koncila, tvrdi se:

„Sat dolazi, zapravo došao je, kada je poziv žena u potpunosti priznat, sat u kojem žene stječu utjecaj, efekt i snagu koja se do sada nikad nije postigla. Ovo je ono zbog čega u ovom trenutku kada ljudska rasa doživljava toliku transformaciju, žene uronjene u duh Evanđelja mogu učiniti toliko toga da pomognu čovječanstvu da ne padne.“ (Mulieris Dignitatem)

Ovo je točan razlog zašto je potreba za razumijevanjem prave uloge i dostojanstva čovječanstva, osobito žena, toliko hitna. Mi trebamo istraživati misterij zašto je Stvoritelj svakom ljudskom biću dao da uvijek i jedino postoji ili kao muškarac ili kao žena.

Sv.  Ivan Pavao II. počinje razmišljanje o ženama gledajući Bogorodicu. Marija iz Nazareta je središnji igrač najvećeg događaja u povijesti svemira, u kojem Bog potpuno otkriva Sebe u Isusu Kristu. Sve želje ljudskog roda, sva pitanja koja ljudi imaju vezana uz podrijetlo i sudbinu, ispunjene su kada je Bog odlučio doći na zemlju i uzeti ljudsku prirodu.  Otkrivenje Boga u Isusu Kristu je ostvareno kroz ženu. Ovaj jedinstven i jedini događaj podiže dostojanstvo žene do visina koje ne bi mogle biti prirodno dosegnute. Žena je rodila Spasitelja u svoj svojoj ženstvenosti. Marija kroz svoju slobodnu volju govori „da“ postajanju Majkom Spasiteljevom.

Marija u svojem prihvaćanju božanske milosti predstavlja cijeli ljudski rod. Ona na najuzvišeniji mogući način doseže „veličanstveno uzvišenje u jedinstvu s Bogom u Isusu Kristu“ (MD 4). Kada joj je Anđeo rekao da je izabrana biti majkom Sina Božjega, Marija je rekla: „ Evo službenice Gospodnje, neka mi bude po riječi tvojoj.“ (Luka 1,38).  Ova uloga „službenice“ nije ni u kojem slučaju manja ili niža uloga. U Božjim očima služiti znači vladati.  Krist je rekao da je došao služiti, ne da bude služen. On je sluga Božji i objavljuje veliku kraljevsku čast služenja na koju se poziva cijelo čovječanstvo. Naše ljudsko dostojanstvo se temelji na ispunjenju naše prirode koja se jedino pronalazi u jedinstvu s Bogom. Marija je težina i izraz ljudskog dostojanstva jer ona istinski doseže najviše zamislivo jedinstvo s Bogom na čiju je sliku stvorena.

Majčinstvo žene se širi van njezine veze s djetetom

Sv. Ivan Pavao II. vidi Mariju u još jednom primjeru dva poslanja žena: djevičanstva i majčinstva. Oba se ostvaruju u Mariji i ne isključuju se (MD 17). Njegovo viđenje majčinstva prikazuje majku kao jedinu osobu koja ima veću ulogu u misteriju stvaranja novog života. Novi život istinski upija energiju njezina tijela i žena ima osobitu privilegiju nositi dijete u prenatalnim fazama. Muškarac je osobito dužan imati poštovanje prema ženi u njihovom dijeljenom roditeljstvu. Majčinstvo žene se širi van njezine veze s djetetom, kako Papa objašnjava:

„Ovaj jedinstveni kontakt novog ljudskog bića koje se razvija unutar nje uzvisuje stav prema ljudskim bićima ˗ ne samo prema vlastitom djetetu, nego prema svakom ljudskom biću ˗ koje istinski obilježava osobnost žene. Uvriježeno je mišljenje da su žene sposobnije obraćati pažnju na drugu osobu i da majčinstvo još više razvija ovu predispoziciju.“ (MD 18).

Ženama koje su privučene radikalnom življenju poruke Evanđelja, djevičanstvo je  savršen  put bezuvjetne sljedbe Krista u svrhu Kraljevstva. Ovo je ljubav onih koji čeznu dati sebe cijele Bogu u svojoj istinskoj bračnoj ljubavi. Žena koja počinje ovaj put prepoznaje Krista supružnika i iskreno se daruje. Njezina ženstvenost, majčinstvo i snage su potpuno posvećene Kristu (MD 20). Majčinstvo nije isključeno životom čistoće celibata. Bračna ljubav se objavljuje u spremnosti predavanja sebe za drugoga. U braku se ovo općenito odnosi na djecu, dok se u redovničkom stanju ovo odnosi na sve ljude koji su „obavijeni ljubavlju Krista Supružnika“ (MD 21).

Sv. Ivan Pavao II. odbija prosuđivati o pitanju muškarca i žene iza kulisa borbe za moć. Jednostavno čineći žene muškarcima i idealiziranje ove ambicije, ponosa i agresivnosti muškaraca neće ni najmanje pomoći čovječanstvu na putu ponovna ustanovljenja sebe samih kao istinskih slika i sličnosti Boga.

„Ljubav je istinski poziv žene i muškarca“

Žene u svojoj osobi nose veliku značajnu vrijednost ljubavi. Istinski bitak žene pokazuje njezinu sposobnost i potrebu za ljubav. Ljudska bića su povjerena ženama na jedinstven i značajan način. Zbog ovoga žena ima posebnu brigu za osobe i u ovom vremenu rastuće industrijalizacije i marginalizacije siromašnih, svijet je u teškoj potrebi za ženskim genijem koji će ga pretvoriti u pravednije i ljudskije mjesto. Kako Papa zaključuje pismo:

„Žene mogu u Duhu Krista uistinu otkriti cijelo značenje njihove ženstvenosti i stoga naginjati ‘iskrenom darivanju’  sebe drugima kako bi pronašle sebe“ (MD 31).

Eva otkriva prirodu istinskog dostojanstva žene, ženstvene čovječnosti, u Mariji. Ovo otkriće mora neprekidno dosezati do srca svake žene i oblikovati njezin poziv i njezin život (MD 11).

Theyoungcatholicwoman.com

Prevela Martina Jantoš

Foto: Pixabay.com

In this article