Ove heroine iz povijesti spasenja promijenile su način na koji doživljavamo poziv žene. Fraza „ženski genij“ često se pojavljuje u popularnim katoličkim spisima, posebno nakon što ju je sv. Ivan Pavao II. upotrijebio u svom Pismu ženama 1995. godine. Ali što ona točno znači? Možda ćemo najbolje razumjeti ženski genij ako promotrimo kako ga žene žive u svojim svakodnevnim životima.
Ženski genij opisuje ženinu stvarnu i važnu sposobnost suradnje s Bogom
Na prvi pogled može se činiti da „ženski genij“ označava neku cvjetnu i pomalo površnu ideju ženstvenosti, ali takvo gledanje daleko je od istine. Ovaj izraz opisuje ženinu stvarnu i važnu sposobnost suradnje s Bogom na njegovom planu spasenja, koristeći njezine posebno ženske darove u borbi protiv zla i u djelovanju za dobro.
Privlačna nova knjiga The Supreme Vocation of Women: According to St. John Paul II (Najuzvišeniji poziv žene: Prema sv. Ivanu Pavlu II., op. prev.) prekrasno prikazuje kako izgleda ženski genij u akciji. Autorica, Mellisa Maleski, sažeto postavlja dosljednu i duboku viziju Katoličke crkve u pogledu na ženu.
Oslanjajući se ne samo na pisanja sv. Ivana Pavla II., već i na primjere svetih žena u Pismima i svetica, The Supreme Vocation of Women otkriva kako je ženski genij izvor moći i snage. Priče mnogih biblijskih žena uvjerljivi su primjeri. Maleski piše:
„Stari Zavjet pruža nevjerojatan uvid u postupnu Božju obnovu ženstvenosti kroz suradnju s mnogim znamenitim ženama. Zapravo, neki od ključnih trenutaka u izraelskoj povijesti odlučeni su u njihovu korist zbog suradničkog posredovanja Boga i žene. Priroda ove suradnje je i u potpunosti ljudska i izrazito ženska; očuvanje njihovih priča u Pismima označava ove žene kao one koje nas vode bliže punom značenju ženstvenosti.“
Pobliže promotrimo deset heroina iz Pisma. Njihove priče mogu nam pomoći bolje razumjeti ženski genij.
Ana
Anu susrećemo kada moli za dijete nakon godina neplodnosti. Ona je primjer gorljive i iskrene molitve dok izlijeva Bogu svoje srce. Napokon, dobiva sina Samuela koji postaje veliki prorok.
Debora
Jedina žena u dugačkom popisu sudaca, Debora je bila „nadnaravno prosvijetljena“ te „majka Izraela“. Ona je primjer razboritog i odlučnog vodstva.
Marija Magdalena
„Sva četiri evanđeoska izvješća slažu se da je ona prva osoba koja je vidjela Isusa uskrsloga te je poslana od Krista i njegovih anđela posvjedočiti tu činjenicu pred apostolima.“ Ona pokazuje kako prigrliti i odgovoriti na Kristovu radosnu vijest, posebno kao žena.
Ruta
Ruta je hrabro odabrala napustiti domovinu i otputovati prema Judeji s novim ljudima i novom religijom. Njezin izbor donio je radost i mir njezinoj voljenoj svekrvi Noemi i „nagovijestio uključivanje pogana u Kristovo spasiteljsko poslanje“.
Estera
Nakon molitve i posta, Estera riskira moguću smrtnu kaznu kako bi spasila Izabrani narod od uništenja. Ona je primjer hrabrosti, brze pameti i duboko ukorijenjenog molitvenog života koji nas vodi u nasljedovanju Božje volje.
Judita
Judita se oslanja na Boga i genijalan plan da ubije neprijateljskog generala. Njezina priča jasno pokazuje da suradnja s Božjim planom nije za one slaba srca. Njezina pjesma hvale Boga za pobjedu nagovještaj je Gospinog Veliča.
Suzana
Lažno optužena za preljub, Suzana se oslanja na izbavljenje od Boga i On ga šalje u liku mladog proroka Daniela. Opisuje ju se kao primjer nepokolebljivog osobnog integriteta i potpunog povjerenja u Boga.
Žena s krvarenjem
Očajno bolesna žena poseže za Isusom za ozdravljenje. Ona je svjedok hrabrosti i duboke vjere, dva pokazatelja ženskog genija.
Marija i Marta iz Betanije
Ove sestre (i njihov brat Lazar) bile su Isusove bliske prijateljice. Njihova djela kroz Pisma „predstavljaju i čuvaju ono što je dobro i istinito u čovječanstvu“ dok objavljuju istinu o Mesiji.
Theresa Civantos Barber – Aleteia
Prevela: Katarina Zarinkijević
Foto: TeiTo