Prvi dio ovog članka koji daje temeljene upute kako raspravljati sa sugovornikom oprečnih stavova na temu prava na život možete pročitati na ovom linku.
Pro-choice izjave i kako na njih odgovoriti pro-life argumentima
Vjerovali ili ne, mnogi ljudi misle da svjetonazor pro-life pokreta proizlazi iz osuđivanja žena koje su spolno aktivne. Mnogi misle (ponekad čak podsvjesno) da to nije pitanje svetosti svakog ljudskog života, već da ljudi koji su pro-life žele vidjeti ženu kako „pati“ zbog svojih nemoralnih odluka.
Najbolji način da ispravimo to mišljenje je iskazivanje ljubavi, brige i obzira izravno prema majci. Time neizravno pokazujemo brigu i za dijete. Nama je stalo do svakog života (i majčinog i djetetovog), bez obzira na to kako je taj život začet. Jasno to naglasite u svojim pro-life argumentima.
Napomena: izvadci iz Crkvenog učenja na temu („Što Crkva kaže“) navedeni su samo da bi vas podučili i pružili vam informacije. Ne trebate te dijelove nužno spominjati u razgovoru, osim ako vas netko izričito ne upita što Katolička Crkva uči o tome.
Pro-choice izjava:
„Nerođeni fetus nema ista prava kao majka.“
Pro-life odgovor:
„Smatram da svi ljudi zaslužuju temeljna prava, čak i prije rođenja. Zapravo držim da je to pravo svih ljudi koji su začeti u ovoj zemlji. U članku 21 Ustava Republike Hrvatske stoji da svako ljudsko biće ima pravo na život. Pravo na život je temeljno u odnosu na sva ostala prava. Ti pojedinci nisu tek „nešto“ već „netko“.
Što Crkva kaže: KKC 357, 2270, 2273; Jr 1,5; Job 10,8-12; Ps 139,15
Pro-choice izjava:
„Nitko ne zna kada točno počinje život.“
Pro-life odgovor:
„’Život’ se zapravo definira kao organizam sposoban za rast i razmnožavanje. Taj proces počinje u trenutku kada spermij dođe u kontakt s jajnom stanicom. Biološki gledano, tada počinje život. Dakle, s aspekta znanosti život počinje točno u trenutku začeća.“
Što Crkva kaže: KKC 357, 2270, 2322
Pro-choice izjava:
„Ako se pobačaj zakonski zabrani, neće se zaustaviti vršenje pobačaja. To će samo prisiliti žene da se nađu u opasnim situacijama kao što je pobačaj ‘na crno’.
Pro-life odgovor:
„Djelomično imaš pravo. Mislim da će se to dogoditi u slučaju nekih žena, ali također treba uzeti u obzir razloge zbog kojih žena potražuje pobačaj. Vrlo vjerojatno se radi o beznadnoj situaciji. Možda se osjeća nezaštićeno. Ili je u teškoj financijskoj situaciji. Pitam se postoji li drugi, bolji način od pobačaja da ženi pomognemo i osnažimo je. Ja težim razvoju društva u kojem žene neće morati uopće razmišljati o pobačaju.
Neovisno o tome, samo zato što žena može odabrati pobačaj, to ne znači da se on ne bi trebao zabraniti. Ubojstvo se događa prečesto, no to ne znači da bi se trebalo legalizirati.
Također smatram da će, u drugim slučajevima, zabrana pobačaja spriječiti njegovo vršenje. Znam slučaj jedne Amerikanke koja živi u Poljskoj. Nosila je trojke i jedna beba nije bila zdrava kao druge dvije te je predstavljala rizik za njihov razvoj. Liječnici joj nisu preporučili pobačaj jer to nisu smjeli učiniti – pobačaj je u njihovoj zemlji ilegalan. Situacija je bila vrlo stresna za obitelj, ali sve tri bebe su preživjele i sada su to živi i zdravi dječaci. Prisjećajući se svoje trudnoće, ova majka je izjavila: „Drago mi je što nisam imala izbora“.
Što Crkva kaže: KKC 2210, 2498
Pro-choice izjava:
„Podržavam pobačaj jer smatram da taj izbor pripada svakoj ženi i ovisi samo o njoj. Ne sviđa mi se ideja da država prisilno uskraćuje ženama pristup pobačaju ako ga one žele učiniti. Tu se radi o pomanjkanju slobode.“
Pro-life odgovor:
„Ne želim kršiti ničije pravo na privatnost, a ni meni se ne sviđa uplitanje države – da bar do toga nikad ne mora doći.
Volio/voljela bih da svi odbace mogućnost pobačaja iz ljubavi i poštovanja prema svakom životu. Ženama treba pružiti takvu podršku da nikada ne moraju pomišljati na pobačaj kao opciju.
Također se slažem s time da žene trebaju imati mnogo izbora u životu. Ali ujedno smatram da postoje iznimke. Primjerice, mislim da roditelji ne bi smjeli imati izbor zlostavljanja ili zanemarivanja svoje djece. Mislim da nitko ne bi smio imati izbor piti dok vozi. Slažeš li se?“
Što Crkva kaže: KKC 1723, 1755, 1756, 2273
Pro-choice izjava:
„U zakonima o pobačaju treba napraviti iznimku za žene koje zatrudne u slučajevima silovanja ili incesta. Nijedna žena ili djevojčica ne bi trebala biti prisiljena da nosi i rodi dijete osobe koja joj je naudila na tako nečovječan način. Ona ne bi trebala biti prisiljena na to da se prisjeća tog događaja svaki put kada vidi svoj trbuh koji je sve veći – ili još gore, kada vidi lice svog djeteta koje će ju možda podsjećati na njenog silovatelja.“
Pro-life odgovor:
„Nitko ne bi smio doživjeti silovanje ili trpjeti posljedice tog čina. Ne želim da se to ikome ikada dogodi. U slučaju silovanja, žena je svakako žrtva, no što je s djetetom? Nije li i dijete žrtva? Mislim da jest i da se ne bi smio oduzimati život tom djetetu zbog zlostavljanja koje je njegov otac počinio. Mnoge su žene odlučile roditi svoje dijete u tim okolnostima i one tvrde da im je to iskustvo bilo veoma iscjeljujuće. A postoje i izvanredni pojedinci u našoj okolini koji su plod silovanja. Njihove su priče nevjerojatne i one potvrđuju da je svaki život dragocjen.“
Što Crkva kaže: KKC 357
Pro-choice izjava:
„Kada je život majke ugrožen, smatram da ona ima pravo pobaciti.“
Pro-life odgovor:
„Majka i dijete imaju jednaka prava. Ako je majčin život ugrožen, slažem se s tim da ona u potpunosti ima pravo tražiti liječničku pomoć. Uvijek postoji način da joj se pomogne bez vršenja pobačaja.
Liječnici trebaju majci pružiti liječenje koje će spasiti njen život, čak i ako to neizravno dovede do tragične smrti njenog djeteta. Ja na ovu situaciju gledam drukčije nego na pobačaj, jer u tom slučaju ne dolazi do izravnog i namjernog oduzimanja života tom djetetu. To je tragična posljedica liječenja koje će spasiti život majke.“
Što Crkva kaže: KKC 2250, 2271, 2274, 2275
Pro-choice izjava:
„Što je sa slučajem kada roditelji tek saznaju da njihovo nerođeno dijete ima zdravstveni problem koji je opasan po život? Pobačaj olakšava život pun boli za njih i dijete.“
Pro-life odgovor:
„Takvi su scenariji zastrašujući. Bilo što vezano uz takve vijesti koje zauvijek mijenjaju život je strašno. Ali ne vjerujem da pobačaj išta ‘olakšava’. On jednostavno oduzima život.
Da se mojoj sestri dijagnosticira smrtonosna bolest, to bi me shrvalo i slomilo mi srce. Ali ne bih htjela skratiti vrijeme koje ćemo zajedno provesti. Htjela bih to prihvatiti i provesti što više vremena s njom. Vjerujem da bi i ona to htjela.
Što Crkva kaže: KKC 1703, 2274, 2275
Pro-choice izjava:
„Osobno sam pro-life, ali mislim da ne bih smjela drugima nametati svoje vjerske stavove.“
Pro-life odgovor:
„U potpunosti podržavam vjersku slobodu, ali smatram da pobačaj nije vjersko pitanje. Smatram da je život neotuđivo pravo koje pripada svima. Ako si pro-life, to znači da vjeruješ da je fetus stvarno živ i da pobačaj prekida taj život. Ako vjeruješ da tvoje vlastito dijete ima pravo na život, zar ne bi trebao/la osigurati ta ista prava djeci drugih ljudi? Ne bismo li se trebali boriti za njihova prava, s obzirom na to da se oni još ne mogu boriti za sebe?“
Što Crkva kaže: KKC 1703, 2273, 2294
Pro-choice izjava:
„Zagovornici prava na život ne bore se uistinu za život, već samo za rođenje djeteta. Nije ih briga za kvalitetu života majke i djeteta nakon što se dijete rodi.“
Pro-life odgovor:
„Stvarno mi je žao ako si imao/la takvo iskustvo, ali mislim da nisu svi zagovornici prava za život takvi. Zapravo se slažem s tobom da je majci i djetetu potrebna pomoć mnogo dulje, a ne samo tijekom devet mjeseci trudnoće. Brojni ljudi koji se bore za pravo na život pomažu na vrlo konkretan način ženama koje su umjesto pobačaja izabrale roditi svoje dijete. Neki pomažu novčano udrugama i centrima koji skrbe za takve majke. Neki tamo volontiraju. Neki ponude besplatan smještaj dok se žena ne oporavi fizički, psihički i financijski. Neki se čak ponude posvojiti dijete koje je žena odlučila zadržati. Zaista, mnogi ljudi podržavaju majke u teškim situacijama!“
Što Crkva kaže: KKC 1435, 2208, Mt 25,31-46
Pro-choice izjava:
„Već je previše djece u sustavu udomiteljske skrbi. Uostalom, sam sustav ne funkcionira. Bilo bi bolje za tu djecu da se nisu ni rodila.“
Pro-life odgovor:
„Doista mi je stalo do djece koja su u sustavu udomiteljske skrbi. I slažem se da nam stvarno treba reforma tog sustava. Ali to je zapravo sasvim druga tema. To što je nekim ljudima u životu teško ne znači da se drugim ljudima treba uskratiti život. Pogotovo ako uzmemo u obzir da ne nedostaje roditelja koji žele posvojiti novorođenčad. Osim toga, znam da postoje mnogi ljudi koji su odrasli u sustavu udomiteljske skrbi i još uvijek misle da je njihov život vrijedan, bez obzira na poteškoće s kojima se suočavaju.“
Što Crkva kaže: KKC 1703
Pro-choice izjava:
„To je ženino tijelo, stoga je i samo njen izbor. Nitko joj ne smije govoriti što da radi sa svojim tijelom.“
Pro-life odgovor:
„Anatomski govoreći, dijete je zapravo odvojeno od majčina tijela. Manje poznata funkcija posteljice i pupkovine je ta da odvajaju krvožilni sustav majke i djeteta. Kada bi se njihova krv miješala, to bi dovelo do ozbiljnih zdravstvenih problema majke i djeteta. Prema tome, bolje razumijevanje biološke funkcije posteljice i pupkovine zapravo nam pokazuje da dijete nije dio majke, već je u potpunosti odvojen organizam. Trudnoća nesumnjivo utječe na majčino tijelo, ali unutra postoji još jedno tijelo koje ne pripada njoj. Smatram da ta osoba ima jednaka prava kao i majka.“
Što Crkva kaže: KKC 1703, 2294
Pro-choice izjava:
„Poznajem nekoliko žena koje su pobacile i drago im je da su to učinile.“
Pro-life odgovor:
„Ne sumnjam da to nije točno. Ali pitam se koliko će to dugoročno ostati tako. Ne pokušavam umanjiti pravo tih žena na izražavanje vlastitog mišljenja, ali me samo zanima hoće li tako misliti do kraja života.
Postoje mnoga sekularna istraživanja koja su dokazala negativne psihološke učinke pobačaja na žene. Najopsežnije među njima je pokazalo da se broj problema mentalnog zdravlja povećao za 81%. A čini se da je to doista tako, sudeći po ženama kojima je bila potrebna pomoć pri ozdravljenju nakon tog iskustva.
Na svaku ženu koja kaže da ne žali zbog pobačaja uvijek dolaze druge koje tvrde da žale. Neke od njih su postale najveće zagovornice ukidanja pobačaja zbog iskustva koje su proživjele.
Ako sagledamo pro-life i pro-choice izvore koji govore o učincima pobačaja na žene, vidjet ćemo da oni pro-life ističu negativne učinke, dok ih pro-choice izvori umanjuju. Važno je, pak, primijetiti da obje strane uočavaju negativne posljedice.
Što Crkva kaže: KKC 1756, 1768
Ljubav prije svega
Poštovani čitatelji, teško da ćete se u jednom razgovoru s pro-choice sugovornikom dotaknuti baš svake teme. Ako ćete imati više prilika za razgovor možda ćete u prvih nekoliko susreta samo slušati i složiti se s određenim tvrdnjama. Vaši pro-life argumenti će možda morati pričekati drugu priliku. U slučaju da vaš pro-choice sugovornik kaže nešto što će vas zbuniti, nemojte se ustručavati pitati: „Možemo li se vratiti na ovaj razgovor nakon što malo bolje razmislim i proučim ovu temu?“ Zapravo je korisnije ako možete raspravljati o tome u više navrata i izgraditi s tom osobom odnos prožet ljubavlju. Na kraju krajeva, „ljubav nikada ne prestaje“.
„Zadobijte njihovu ljubav i slijedit će vas bilo gdje.“ (sv. Ivan Bosco)
Informirati, ne uvjeriti
Najdosljednija stvar koju možemo učiniti za pro-life pokret jest biti svjedoci istine. To znači s ljubavlju zauzeti stav koji brani život. Iznimno je važno dići svoj glas za nerođene. Svaki put kad iznosite pro-life argumente sjetite se riječi sv. Bernardice iz Lourdesa: „Moj je posao informirati, a ne uvjeriti“.
Ne očekujte da ćete promijeniti nečije srce – to ne možete učiniti. To samo Bog može i to samo u slučaju da osoba svojevoljno pristane.
Vaše rasprave s ljudima koji su pro-choice trebale bi izgledati poput prispodobe o sijaču. Samo četvrtina posijanog sjemena pala je na dobro tlo, pustila korijen i donijela plod. Ipak, sijač je sijao posvuda.
Idite, dakle, i sijte puni ljubavi i brige.
Grace Bellon – Blessed Is She
Prevela: Maja Dukmenić
Prilagodila: KV
Foto: Petra Zelić